Yttilän Museokoulun tulevaisuus?

IMG_0037.JPG
Hankkeen yhtenä tavoitteena on palauttaa osa valokuvassa näkyvästä riukuaidasta osaksi Museokoulun maisemaa. Valokuvan on ottanut 1900-luvun alkupuolella valokuvaaja K. E. Klint. Kuva: Köyliö-seuran valokuvat-arkisto.

Yttilän Museokoulun ovenpielessä lukee, että Köyliön ensimmäinen kansakoulu perustettiin vuonna 1880 Yttilään. Vuoden ajan se toimi Mikontalossa, nyk. Vännilässä. Nykyinen koulurakennus valmistui vuonna 1881 Henrik Vinnarin piirustusten pohjalta. Koulussa on kaksi luokkahuonetta sekä opettajan asunto. Tontin kunnalle lahjoitti Köyliön Vanhakartano. Poikittaisessa keltaisessa rakennuksessa, joka valmistui vuonna 1883, on myös ollut aikoinaan luokkahuone ja opettajan asunto. Myöhemmin rakennus on toiminut kunnanhuoneena ja kansanhuoltotoimistona. Koulutoiminta päättyi vuonna 1979, jonka jälkeen koulurakennus nimettiin Museokouluksi.

Museokoululla on pitkät juuret osana yttiläläistä kulttuurimaisemaa. Paikka on koulutoiminnan jälkeen ollut alueen merkittävä kokoontumispaikka leikkikenttineen sekä paikallisen kylätoiminnan elinehto. Nyt teillä kyläläisillä olisi mahdollisuus vaikuttaa Museokoulun museotoimintaan. Mitä te haluaisitte Museokoululla nähdä, tehdä ja kokea? Mikä Museokoulun toiminnassa on teille tärkeää ja mihin haluaisitte muutoksia? Miten toiminta saataisiin vielä aktiivisemmaksi? Hankesuunnitelman osalta Yttilän Museokoulun kohdalle on kirjattu, että hankkeen tavoitteena on suunnitella Museokoululle osallistava käyttösuunnitelma. Haluaisinkin ehdottomasti huomioida teidän kyläläisten toiveet, näkemykset ja ideat tulevia suunnitelmia tehdessäni. Haluaisin kuulla, millaisena te näette Yttilän Museokoulun tulevaisuuden? Laittakaa siis kaikenlaisia huomioita ja ideoita ym. blogin kommentteihin tai kertokaa ne suoraan minulle sähköpostiin museotaksvarkkihanke@gmail.fi tai soittakaa numeroon 044 2439633.

FullSizeRender
Perjantaina 7.7. talkoissa oli mukana Aira Isotalo, Sari Minkovitsch, Asser Lehtoranta, Sirkka Vahteristo, Samuli Vahteristo, Juuso Vahala, Alpo Heino sekä Seija Lehtoranta.

Viime perjantain talkoissa 7.7. oli aika mahtava joukko talkoolaisia. Tällä kokoonpanolla saimme melkein koko Museokoulun ison luokkahuoneen esineet valokuvattua. Joukostamme löytyi Yttilän koulun entinen oppilas sekä opettaja. Muisteltavaa olisi ollut paljon, mutta talkoovauhti oli niin huima, ettei muistelemaan oikein keretty, vaikka kuinka olisin halunnut. Yttilässä talkoillaan melkein samalla kokoonpanolla vielä huomenna (12.7.) ja torstaina (13.7.), jonka jälkeen palaamme (19.7.) Tuiskulan Torpparimuseolle, jossa on vielä muutama esine valokuvaamatta.

FullSizeRender

Lopuksi tunnistustehtävä. Ketä tämä patsas esittää? Itse veikkasin nuorta Eino Leinoa, ketä sinä veikkaisit?

Hanna

(Muokattu 12.7.)

3 vastausta artikkeliin “Yttilän Museokoulun tulevaisuus?

  1. Blogi näyttää tosi hienolta ja jopa innostuin ajatuksesta itsekin tehdä joskus jotain vastaavaa. MUTTA, mutta… en oikein ymmärrä mitään noista blogeista ja vastaavista. Löysin täältä kohdan Kommentoi ja siis kirjoitan, MUTTA… päätin kommentoida vain kertomalla tyhmyyteni ja ihmettelen minne se minun kommenttini oikein päätyy. Meillä on Köyliö-seurassa ja paljon muuallakin minuakin tumpelompia, joiden uskoisin olevan kiinnostuneita oppimaan jotain uutta näistä asioista ja nimenomaan perustietojen osalta. On ollut useastikin puhetta, että pienet ala-asteiset vosivat opettaa meitä ja totta kai se ajatuksena on hyvä. Ongelma on kaikkien opettajien osalta aina se, että opettajat eivät osaa laskeutua opetettavien tasolle vaan mennään jo seuraavaan asiaan vaikka oppilas ei ole vielä päässyt edes edelliselle asemalla. Mielelläni tulen kuuntelemaan noiden ihanien pienten koululaisten opetusta ja se sellainen opetustuokio olisi kiva oikeasti toteuttaa. Silti ajattelen, että tämä perusopetus vaatisi useampia sessiota ja kaikessa rauhassa eikä mitään korkealentoista teoriaa vauhdilla. Voisiko tälle asialle tehdä jotain, joskus, jossakin, jollakin tavalla. Vaikkapa Pyhäjärviseudun Aikuisopiston kautta?

    Liked by 1 henkilö

  2. No, nyt Kalevi näkee, että kommentti tuli oikeasti näkyviin ja muutkin kai sen sitten näkevät. Tuossa alla lukee, että täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuksesi sisään. En ole kirjautunut eikä kai tarvitsekaan ja mitä iloa siitä kirjautumisesta olisi? Tätä blogia ei kai ole tarkoitettu keskustelukanavaksi tällaisten perustason ongelmien pohdintaan, joten tästä aiheesta lopettelen tällä erää. Ehkä asiani, mielestäni kuitenkin tärkeä, etenee tätäkin kautta johonkin konkretiaan?

    Tykkää

  3. Kiitos Kalevi kommenteista!
    Ja kiitos, blogia on myös innostava tehdä. Tämä on elämäni ensimmäinen blogi, joten minäkin vasta opettelen blogin saloja. Esimerkiksi opin sen, että nämä kommentit minun pitää ensiksi hyväksyä, ennen kuin ne julkaistaan täällä. Juuri siksi ne eivät näy täällä heti.
    Kommentoiminen ei vaadi kirjautumista. Olettaisin, että kirjautumista edellytetään, jos esim. haluat perustaa oman blogin tai seurata wordpressin uutisia tms. Jos joku lukijoista tietää tästä enemmän, niin saa jakaa tietonsa myös meille aloittelijoille.
    Ehdottomasti kannustan jokaista innostunutta bloggaamaan. Miten olisi, jos esim. digitalkoilla tehtäisiin yhdessä postaus tänne, niin pääsisitte bloggaustakin testaamaan? Muistutan vaan, että minä en ole tässä ammattilainen, mutta mielelläni jaan jo oppimani : D
    Todella hieno idea, että koululaiset pääsisivät jakamaan oppimaansa muillekin. Tätä viestiä voisi viedä eteenpäin.

    Hanna

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s